כתובת: סניף מגיני הגליל 47 רחובות

טפילים חיצוניים

הקיץ כבר בפתח ואתו לצערנו מגיעים גם הטפילים (פרזיטים) החיצונים.

טפילים חיצוניים

יצורים אלו חיים מחוץ לגוף החיה- לרוב על העור אך לפעמים גם באזורים כמו האוזניים או השערה עצמה, הטפילים החיצוניים הנפוצים ביותר לחיות הבית בישראל הם הפרעושים והקרציות, שניהם חיים על עור החיה וניזונים, כמו יתושים, מדם החיה שאותה עקצו.

בחתולים נפוצה "אקרית האוזניים" שהיא מעין כינה שמתיישבת באוזן ועלולה לגרום לדלקת חמורה.

מהו בעצם הסיכון?!?

בהדבקות חמורות כאשר מספר הטפילים גבוה מאוד ישנו סיכוי לאובדן דם מסיבי שמתבטא באנמיה (חוסר דם).

אלרגיה לנוגד הקרישה שמוזרק ע"י הטפיל בזמן מציצת הדם הינה אחת האלרגיות הנפוצות ביותר אצל כלבים וחתולים- גורם לגרדות עד פציעה ואובדן פרווה.

העברת מחלות:

קרציות- מתוך שלל המחלות שמועברות עי הקרצייה, הנפוצה ביותר הינה קדחת הקרצית בכלבים (ארליכיה קאניס) שיכולה לעבור לכלב אפילו מקרצייה אחת, מחלה זו פוגעת במערכת הדם וקרישתו, כמו כן גם במערכת החיסונית ועלולה לסכן את חייו של הכלב. מחלה זו מאוד נפוצה בישראל.

הפרעוש – הפרעוש קטן יותר (בערך בגודל נמלה) וקשה יותר לאיתור בעין בעיקר כשהפרווה צפופה או ארוכה. הוא קופצני, ונע מהר יותר מקרציות,  אחת המחלות הנפוצות שעוברות ע"י פרעושים הינה "אנמיה מדבקת של חתולים" ע"י החיידק מיקופלזמה המופליס (המוברטונלה) הטפיל נצמד לתאי הדם ולבסוף הורס אותם, מחלה זו בשילוב עם גורמי לחץ או מחלה אחרת עלולה להוביל גם היא למוות.

מעבר לבני אדם- אמנם אנחנו ל א הארוחה המועדפת על טפילים אלו, אבל פרעושים וקרציות בהחלט עלולים לטפס ולעקוץ גם בני אדם, וכמו כן גם עלולים להעביר מחלות.

אז מה עושים?!?!

לשמחתנו ישנו מגוון של חומרי הדברה שבאמצעותם ניתן לטפל ולמנוע הדבקות אלו, החל מאמפולות וקולרים ועד שיטות ישנות כגון ריסוס או שימוש באבקה.

מאוד מומלץ להתייעץ עם הווטרינר לפני השימוש בכל חומר על מנת שיתאם לכלב או לחתול את החומר המתאים לגילו, משקלו, מצבו הבריאותי, סוג ההדבקה ואפילו על פי אזור המחייה, שכן , טפילים אלו יותר נפוצים ואגרסיביים באזורים פחות עירוניים (מושבים, קיבוצים) ובמקומות עם חלקות אדמה גדולות.

שימו לב!! חלק מהחומרים שניתנים לכלבים רעילים מאוד לחתולים

כתובת: סניף מגיני הגליל 47, רחובות | טלפון: 0722-575-368